tirsdag 13. november 2012

To blog or not to blog

"Eksempler på digitale kompetansemål som kan innfris gjennom ulike typer bloggearbeid:

  • bruke datateknologien til å arkivere og systematisere tekster
  • bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster
  • hente, vurdere og anvende fagstoff fra digitale kilder i muntlig og skriftlig arbeid
  • vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner (VG2)
  • gi konkret, nyansert og relevant tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner (yrkesfag: etter påbygging)

Blogging vil også muliggjøre dekning av diverse andre norskfaglige kompetansemål. I tillegg vil elevene opparbeide seg kompetanse i den grunnleggende ferdigheten å kunne bruke digitale verktøy."

Det over er skrevet av en lærer som ville finne ut om blogging i norsktimene kunne være nyttig og motiverende eller bortkastet tull. Teksten er oversiktlig, instruktiv, klargjørende og nyttig med eksempelvis vurderingskriterier for blogger og linker til klasseblogger. "To blog or not to blog" er tittelen på en video elevene har redigert basert på en annen video fra YouTube.

"Så vidt jeg kan bedømme, har de alle fleste elevene hatt et meget bra utbytte av bloggeprosjektet. Så godt som alle, også elever som ellers ikke hadde skrevet stort, har laget fine blogger med relevant innhold. Det har selvsagt også her vært nødvendig å sende tilbakemeldinger med alt fra språklige rettinger til forslag til større eller mindre innholdsendringer. Den merkbare forskjellen har vært elevenes vilje til å følge opp rettingene. De har stort sett kommet kjapt og uten behov for ytterligere mas." 

Les og se alt her.

mandag 12. november 2012

Lære av hverandre

Sandhornøy fotografert fra Nyholmen 4. november
Jeg leser Norsk2-bloggene med stor glede og faglig utbytte. Ikke minst er det nyttig for meg å få følge med på din norsk- og IKT-faglige utvikling. Også mennesket i studenten får jeg glimt av når frustrasjoner luftes, undringer lanseres, refleksjoner fremstilles og mestringsgleder presenteres. Menneske først - så lærer.

Web 2.0 og sosiale medier gir muligheter for læring på nye måter. Vi bygger læringsnettverk samtidig som vi lærer mest mulig av det nye. Vi lærer oss selv og vi lærer av hverandre overalt. Jeg er sikker på at de av dere som har blogget mest har hatt mye igjen for det faglig - fått inspirasjon og mange tips.

Denne gangen vil jeg fremheve noen som har bidratt sterkt og godt i denne delekulturen. Blant mange gode kandidater har jeg valgt Heidi som byr på sine erfarigner med Prezi. Hun forteller om hvordan hun brukte presentasjonsprogrammet i til å lage et VØL-skjema i RLE med emnet Islam. I et annet innlegg serverer hun oss YouTube for Schools.

Kjerringøy i oktober



Så innbydende kan det være i nord i landet, på Kjerringøy, midt i oktober. Det var bare å komme seg ut på tur, rundt Sørvatnet i kajakk, på Kvarven med fjellsko, langs strendene og rundt husan på handelsstedet. Bildene er tatt den 7., 13., 16. og 17. oktober.

Filmen ble til i hodet mitt før jeg hadde bildene. Jeg hadde ikke hørt mange strofene av Kari Bremnes sin "E du nord" før jeg tenkte at denne ville jeg lage naturbildefortelling til. Til den publiserte versjonen over måtte jeg finne egnet musikk på Jamendo. Persson fungerer bra, men Kari er mye mer nord.

Se gjerne videoen i HD-format (1080p) - hvis du har god nok Internett-forbindelse. Klikk på "tannhjulet" for å "Endre kvalitet".

lørdag 27. oktober 2012

Blogging og mobbing

Høst av Oskar Bodøgaard. Bodøsjøen skole
Forrige uke var blogge-aktiviteten laber, denne uka har mange av dere vært aktive. Det betyr flere gode kandidater til ukas blogg, men Linda sin studieblogg får utmerkelsen for både kvantitet og kvalitet. Hun har den siste uka skrevet fire innlegg: to om programvare dere har blitt utfordret på (Scribus og Photo Story 3) og to om skriving og skriveglede. Stikkord er dialog, samarbeid, prosess, respons, kontekst, autentisitet. Tekstene avslører kyndighet og klokskap.

Mange har publisert gode innlegg.  Guro klarer med ”Bibliotek vs. elektroniskbibliotek” på en utmerket måte å vise kvalitetene ved boka som fysisk objekt og biblioteket som møtested. Innlegget utløste også mange gode kommentarer. Det er heldigvis ingen fare for at papirboka eller bibliotekhusene forsvinner. I Bodø får vi snart nytt bibliotek. I tillegg til boksamlingene blir det også et multimediatek. 

Denne gangen stiller jeg som krav at den gode kommentaren skal være tatt imot. Beape har mange oppklarende kommentarer i andres blogger og er flink til å svare på kommentarer i egen blogg.  Ukas kommentatorer er alle de som har deltatt i diskusjonen hos Beape om ”Digital mobbing”: Guro, Kristine Josefine, Linda, Silje T, Ina F og selvfølgelig Beape. Flere etterlyser mer om nettmobbing i lærerutdanninga. Beape linker til gode nettressurser. Der er det blant annet mange filmer som går rett på og rett hjem hos både elever og foreldre. Kommentarene viser at dere kan så mye godt om emnet at med god tilrettelegging og litt hjelp ville dere i grupper kunne ha laget meget gode opplegg til foreldremøter om emnet. Slike gruppeoppgaver brukte vi i ”IKT og læring 1”, og det studentene fikk til var imponerende. Studentene ønsket seg bare noen foreldre de kunne kalle inn. Kan vi få til noe lignende på "Norsk 2" dette studieåret?

onsdag 24. oktober 2012

Lære godt nok?

Erlingbu i Bodømarka
I boka Smart læring forteller Arne Krokan om et eksperiment knyttet til dataspill. To grupper skulle i spillet utføre kompliserte operasjoner. Den ene gruppen fikk ingen hjelp underveis, den andre fikk hint på skjermen. Som forventet gjorde den andre gruppa (som fikk hjelp underveis) det best i begynnelsen, men etter hvert som spillet utviklet seg, oppnådde gruppen som måtte finne ut alt selv større fremgang. På slutten løste denne gruppen oppgavene raskere og bedre enn den som hadde fått hjelp. Forsøk gjentatt flere måneder senere viste at gruppen som som ikke hadde fått hjelp løste oppgavene dobbelt så raskt som de andre.

De som ikke fikk hjelp måtte planlegge og utvikle strategier for å finne ut og få til. Dermed lærte de bedre. De som fikk hjelp tok hintene og tydde ellers til prøving og feiling for å finne rette svar.

Jeg kobler det over til våre erfaringer med Scribus. Noen forbanner programmet mens andre har "tatt det til seg": "Jeg brukte en hel dag i høstferien til å ta fotografier som jeg kunne bruke i min plakat. Fantastisk artig dette her." (Siri)

Hva skal vi med Scribus, IKT og annen kompetanse som kan gi aktive og dermed lærende elever? Skal vi på norsk2 "bare" lage en plakat, eller også prøve å bli så fortrolige med Scribus at jeg "tar gjerne programmet med meg inn i skolen slik at elevene kan få kjennskap til dette." (Synnøve)
Hvor lenge må vi da holde ut, plages, planlegge, utvikle strategier for å finne ut og få til - før vi blir fortrolige med grensesnittet og behersker programmet? Å beherske programmet betyr ikke å kunne alt, men nok til at du kan lære deg selv og bli dyktigere for hver gang du bruker det.

Skiaktivitet kan være en annen parallell. Da han var liten, var min yngste sønn var ikke lett å få med på ski i Bodømarka. Han hadde stor respekt for en førskolelærer i barnehagen. En dag hadde hun snakket om hvor fint det var ved Elingbu. Det første han sa da vi møttes den ettermiddagen var: "Pappa, kan vi gå på ski til Erlingbu i morgen?" Vi gikk påfølgende lørdag eller søndag. Da jeg helga etterpå spurte om han ville være med til Erlingbu, svarte han: "Nei, hvorfor det? Jeg har jo vært der". Det gikk nitten år før vi igjen gikk sammen til Erlingbu. Andreas ble aldri noen god skiløper, men han er rå på snowboard.

Som lærer skal du ta med elevene ut, vår, høst og vinter. Om viteren også på ski. Ski-kompetanse er mye: teknikk, utstyr, smøring, bekledning. I tillegg må du kjenne terrenget, kunne bruke kart og kompass, vurdere vær og føre, ta hensyn til hver enkelt elev, motivere, planlegge aktiviteter, faglige opplegg og kos. Alt dette krever en sammensatt kompetanse som utvikles gjennom hele livet. Slik er det også med IKT og all lærerkompetanse. Du blir kompetent ved å gjøre - være i det.

Jeg har vært der. Jeg har laget en plakat. Holder det?

fredag 19. oktober 2012

Femten blogger

Femten har blogget siste uke. Blant dem 
Sølvi som med sin norskblogg er ukas blogger. Hun har i løpet av uka skrevet om bilderedigering, eTwinning, voksen bildebok, adjektiv- og hypertekstfortellinger. Ulike tema inspirerende presentert.

Fire innlegg nevnes denne uka: Jonn Tore greier ut om STL+. Beape sjarmerer med sin treåring. Susanne avslører hvorfor hun skriver så godt nynorsk. Lena berører og får oss til å kjenne etter med Bare vent litt til..

Når jeg må finkjemme kommentarfeltene etter gode tilbakemeldinger, betyr det at dere kommenterer for lite. Skjerp dere.

fredag 12. oktober 2012

Fortsatt kvalitetsblogging

Nå har jeg lest alt dere har skrevet siden samlinga. Jeg har kost meg og lært. Tina har hatt bursdag (gratulerer) og fått blomster. Blomsten til høyre er til alle gode norsk2-bloggerne. De er mange flere enn de fem jeg trekker frem denne uka.

Ukas blogger må rimeligvis ha blogget de siste dagene. Hun har siden starten skrevet forholdsvis mye og svært godt om ulike tema med særlig interesse for høylesning i skolen. Alle innlegg bygger på egne erfaringer. I tillegg skriver hun på nynorsk. Ukas blogg er Susanne sin norskblogg.

Å velge ut ett innlegg som ukas viste seg vanskelig. Jeg fremhever tre: Siri om IKT og tekstskaping, Jonn Tore som deler et leselystopplegg og Caroline som forteller om hvordan hun endret syn på hva plakater kan være.

Ukas kommentar er Synnøve sin til Siri sitt innlegg om IKT og tekstskaping.

Et tips til flere. Bruk ordentlige overskrifter (skriv overskrift i overskriftfeltet over til venstre for innholdsfeltet - der det står "Legg inn"). Da kan vi linke direkte til innlegget. Hvorfor er det nyttig?

To oppfordringer:
Få alle norsk2-bloggene med i blogglista di, også min (hvorfor det?). Du finner alle i mi liste.
Svar på kommentarer i din blogg. Det betyr at du må sjekke nokså ofte.

Et ønske: Dere må gjerne kommentere i min blogg også.

torsdag 27. september 2012

Kvalitetsblogging

Nå blogges det så mye og så godt blant dere norsk2-studenter at jeg bare rekker å lese alt, ikke kommentere. Jeg leser altså alt - med fornøyelse og stort utbytte.

På samlinga i neste uke tar vi ei bloggeøkt med praktiske tips og triks om bruk av bloggverktøyet og en prat om dine erfaringer. Hva har du igjen for blogginga? Fint hvis du kan nevne et innlegg (i en annens blogg) som du synes særlig om og en god kommentar du selv har fått.

Kanskje noen av dere kan bli flinkere til å lese og kommentere hverandre - i grupper på fire-fem?

Hvordan vi lærer i det 21. århundre

fredag 21. september 2012

Smart læring

"En rekke norske skoler har stengt tilgangen til sosiale medier. Samtidig etterspør flere organisasjoner bedre kompetanse i samarbeid og samhandling og en bedre utviklet evne til å skape ny kunnskap sammen.

Sosiale medier er teknologier for kommunikasjon og samhandling, for å dele ideer og skape kunnskap, og for å lære sammen. Hvorfor tas ikke disse mulighetene i bruk i skolen? Og hvorfor opplever lærere dem som forstyrrende for undervisningen?"

Det over er fra forordet til boka "Smart læring" av Arne Krokan (Fagbokforlaget 2012). Vi trenger input og erfaring. Les boka og blogg.

Tror du at du lærer best og mest, blir kompetent i det digitale kunnskapssamfunnet, ved å sitte alene og lese pensum? I beste fall får pensum deg til å jakte på annet interessant stoff og nye sammenhenger. La oss si at du oppdager noe spennende, "ser" "ting" på nye måter, får ideer til opplegg og anvendelser i skolen. Da kan jeg, de andre Norsk2-studentene, Norsk2-lærerne og alle andre lære av deg. Hvis du presenterer dine nyvinninger i bloggen. Det er det stadig flere av dere som gjør - bedre og bedre.