torsdag 30. oktober 2014

Blogg-perler

Jeg har nå igjen lest og kommentert det meste i alle norsk2-bloggene. De fleste er godt inne i og befinner seg vel i bloggosfæren.  Det å lese dere har gitt fine opplevelser og god læring. Her følger ett eksempel fra hver av bloggene (i rekkefølge slik blogglista mi så ut torsdag 30. oktober klokka 12:00):

Kine-Mariell om bildefortelling som gir motiverte elever.

Tanja for tips til arbeid med kildekritikk – og Ikkepedia.

Stig Anders for samsvarsbøyning: "Barn som begynner på skolen i dag har helt sikker vært borti en masse barnebøker som er rikt illustrerte" … De fleste skriver ikke den siste e-en.

Veronica for blogg i undervisninga fra Senter for IKT i utdanningen.

Maria for Scribus-omtale og god plakat med QR-koder. Det integrerer det sammensatte og multimodale på så mange måter. For eksempel QR-kode til en film på NRK Super.

Kristin for å være en utmerket blogger eksemplifisert med innlegg om blogging, Padlet og Plakat. Kristin om blogging: "Det har vært mye å hente via andres kunnskap. Noen har lagt ut informasjon og veiledninger til hvordan man kan løse ulike digitale problematikker, og mange ulike lenker med norsk- og digitalfaglig innhold er delt. Vi har også fått ta del i hverandres erfaring. Det har også vært fokus på emner som nettvett, læreplaner, politikk, emner som har fått oss til å reflektere over yrket vi skal inn i. At vi i tillegg har blitt kjent med nye programmer som Scribus, Padlet, PhotoFiltre etc., har gitt nye innfallsvinkler også til bloggingen." Så bra om deling.


Elisabeth E for gode, innholdsrike tekster der den om at det ikke er nødvendig med en datamaskin til hver elev nevnes spesielt.

Ane for et glimrende innlegg om blogging med en treffende illustrasjon.

Reidar for innlegg om Supernytt og kreative bilder til/på plakaten.

Jeanette for inspirerende innlegg og video om omvendt undervisning.

Trine N for å presentere eTwinning med alle mulighetene for autentisk samlæring og IKT-bruk et slikt samarbeid kan gi.

Solveig for spennende vinkling til faglesing – nemlig risikosport. Det å lese, tolke, snakke om og forstå sammensatte tekster er viktig i alle fag.

Erling for å ha "oppdaget" digital didaktikk – to ord som hører naturlig sammen. Vi skal ha fokus på denne didaktikken i vårsemesteret.

Inger Helen for konnektivismen som hun presenterer så godt i en slags kontrast til lærerutdanningens ulike forståelser av læring.

Una for ei flott fortelling om autentisk bruk av bildefortelling knyttet til hva som hører hjemme i naturen og ikke. "Det hele gikk nærmest smertefritt, og elevene fikk reflektert gjennom hva de gjorde på turen og hva de hadde lært." Bedre kan de ikke bli.

Ingvild for den begeistring hun uttrykker over møtet med Padlet i motsetning til strevet med Scribus. Hva er det hun egentlig forteller oss?

Sigrid for skyer på bilde fra tur og av ord.

Guro for fortellinga om "når skriftformingsboka har blitt fienden". Her er både egne og andres erfaringer med skrivingens utfordringer.

Katarina for flere gode tips: GoStudyIt og bruk av YouTube i stedet for læreboka.

Ingrid for god fortelling om gutten som endelig lykkes med å skrive – på pc.  

Brian for god tekst om utvikling av elevens multimodale kompetanse.

Elisabeth S som i fortellinga om sin skolegutt får frem hvor viktig det er med konsentrasjon. Vi lærere må ta inn over oss at mye av det vi tilbyr i skolen er så lite elevinvolverende at særlig de minste mister konsentrasjonen.

Keilinn om naturen som arena for inspirasjon og læring.

Evy-Ann for å adressere et aktuelt tema – "SMS og rettskriving". Små kryp og store fortellinger er også inspirerende.

Trine S for frukter/bilder fra turlivet.

Mariann for inspirerende bokstavlære I naturen.

Charlotte for digital ABC i PowerPoint og pragmatisk tilnærming til sammensatte tekster på nettet/i nettaviser.

Marthe for sitt første innlegg.


6 kommentarer:

  1. Så flott med en liten oppsummering rundt de siste innleggene vi har skrevet. :) Fant flere interessante tema jeg måtte lese litt på som jeg kanskje ikke hadde lest ellers.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at jeg kunne guide deg til "severdigheter". I tillegg til å "løfte" frem og opp gode innlegg, var det det jeg håpet på - hvis noen tok seg tid til det.

      Slett
  2. Så fint at du la ut en oversikt! Det var flere innlegg jeg ikke har lest som jeg nå fikk mulighet å lese:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du også så/leste innlegget mitt og i det oppdaget interessante innlegg i de andre bloggene.

      Slett
  3. Heisan =)
    Synes det var en kjempeflott måte å gi tilbakemeldinger om noe som var bra i et blogginnlegg slik du har gjort her!! =) Å kalle det for "bloggperler" fikk interessen min, og i likhet med de andre som har kommentert her så fikk jeg lest noen spennende innlegg... =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig at overskrifta bloggperler virket. Å skrive for nett er å skrive kort (ofte) og poengtert (alltid). Man må skrive slik at folk blir interesserte og får lyst til å lese videre. Ei god overskrift hjelper. En forlokkende ingress kan være neste "middel" for å fange leseren. Et pent/godt/illustrerende bilde (eller flere) hjelper også. Fin layout (i blogg og på nettside) kan også forføre. Men viktigst: du må ha noe å fortelle.

      Slett