onsdag 8. oktober 2014

Pedagogisk bruk av blogger

Nå har jeg lest alle innleggene og alle kommentarene i de 23 norsk2-bloggene jeg har adressen til. Jeg har kommentert de aller fleste innleggende. Noen skriver om og kommuniserer skriveglede. Det gir meg leselyst. Enkelte tekster er åpne og undrende og inviterer leseren til refleksjon. Alle skriver positivt om turen på forrige samling (oppdrag Breiva) og de pedagogiske muligheter slike utflukter med undersøkelser, dokumentasjon og produksjon gir. Fine, kreative bilder viser dette. De som kommenterer det, mener blogging i skolen kan gi skriving mening gjennom autentisitet og publisering. Flere skriver om nettoppdragelse (nettvett, opphavsrett og personvern). Andre poengterer hvordan bruk av blogg kobler digital kompetanse til læring i fagene. Noen få nevner delekultur. Så godt som ingen (?) skriver noe om hvordan formatet, bloggen med egentilpasset mal, layout, bilder og videoer eventuelt kan trigge uttrykksglede og behov.

Å blogge er å skrive seg selv. Betyr det at en personlig fortellerstemme helst bør være til stede? I en fagblogg vil fagligheten ofte tvinge oss til å bli beskrivende og forklarende. Det er spennende å lure på hva slags skrive- og lesetrening blogging gir oss. Har kommentarene utviklet seg til gode diskusjoner? Er det i så fall kvaliteter i innlegget eller konstruktive kommentarer som har utløst ordskiftet? Hva skal til for at bloggen skal bli et godt læringsverktøy for deg (dette semesteret)? Hvilke rammer vil du har for dine elevers blogging?

Orskyen er laget av teksten under. Den er fra Wikipedia om pedagogisk blogging.

"En blogg kan være individuell, satt opp for en avgrenset gruppe eller for en hel skoleklasse. Denne publiseringsformen kan enkelt tilpasses individuelle behov. De ulike bloggløsningene har alle enkel publisering og kommentering som fellesnevner, noe som bidrar til å senke terskelen for aktivitet. Det at bloggene publiseres på webben fører dessuten til en bevissthet om at man skriver for en mottakergruppe, noe som er et viktig skille mellom blogger og papirbaserte dag- eller prosjektloggbøker.

De aller fleste systemene for publisering av blogger har integrerte verktøy for tilbakemelding, automatisk arkivering, enkel kategorisering, samt effektive metoder for å knytte innhold fra ulike logger til hverandre. Dette gjør blogger velegnet for å presentere og diskutere faglig innhold gjennom semesteret. Samtidig legger det grunnlag for en åpen informasjonsutveksling der en gruppe på en enkel måte kan skape et kunnskapsnettverk med tette bånd innad, samt forgreninger utad der de enkelte deltakerne finner dette hensiktsmessig.

Blogger forutsetter aktive brukere i produsentrollen, og er normalt knyttet til én eller et lite antall personer som legger inn poster på en nettside. Mye tyder derfor på at disse kommunikasjonsløsningene kan være godt egnet for differensierte opplegg, der deltakerne kan delta på ulike nivå, men samtidig ha innsyn i hva andre holder på med.

Blogger kan benyttes i kombinasjon med en wiki, og tilbyr da en fleksibilitet som er godt tilpasset nettbaserte læringsressurser. Ulike deler kan enkelt knyttes sammen ved hjelp av hyperlenker der nye noder og lenker mellom nodene føyes til gjennom en kollektiv prosess. Dette gir også interessante muligheter for utvelgelse: En artikkel med interessant innhold blir raskt lenket til, noe som er et konkret uttrykk for innholdets aktualitet og/eller betydning innenfor et fellesskap."

(Fra Wikipedia)

2 kommentarer:

  1. Fint innlegg for refleksjon! Fikk meg til å tenke på hvordan jeg selv vil vurdere blogging i forhold til elever. Hvilke rammer vil jeg ha for mine elever? Først å fremst en sted å skrive for mottakere. Det bør inneholde faglige føringer, men også et danningsaspekt som går på hvordan man kommenterer andres blogger, eller reflekterer over egne innlegg. Du nevner en personlig fortellerstemme, men hvor personlig kan man være? Kan man la bloggen være et "fristed", der man til tross for faglighet får utfolde sin kreativitet og gi fritt spillrom for individuell utfoldelse? Noen uttrykker seg best i klare ordelag, mens andre er mer subtile, og atter andre er opptatt av tekniske tilnærminger. Alle varianter kan ha relevans! Tror det kan være lurt å ta denne debatten sammen med elevene, som regel har de fornuftige tanker når de tas med på råd. Det er viktig å finne en god balanse der man ivaretar faglighet, men ikke dreper skrive- og uttrykksgleden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentar som også er en god refleksjon. God fordi den er åpen for mulighetene bare man blir enige om gode, faglige rammer. Det å skrive for reelle mottakere er overordentlig viktig. I SKRIV-prosjektet ("Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring" 2006-2010) fant de at formålet med skriveoppgavene ofte var uklart for elevene. Hvorfor skal de skrive, hva skal teksten brukes til, hva skal de lære når de skriver, hvordan kan skrivingen bidra til å utvikle skriftkompetanse tilpasset kontekst?

      En skrivestemme som ikker er personlig er ofte ikke så god, i hvert fall hvis formatet er blogg. Man kan være tydelig til stede i sin tekst uten at det går ut over faglighet eller relevans. Det er strålende at du er ute etter kvalitetene i ulike tilnærminger til blogginga.

      Slett