"En rekke norske skoler har stengt tilgangen til sosiale medier.
Samtidig etterspør flere organisasjoner bedre kompetanse i samarbeid og
samhandling og en bedre utviklet evne til å skape ny kunnskap sammen.
Sosiale
medier er teknologier for kommunikasjon og samhandling, for å dele
ideer og skape kunnskap, og for å lære sammen. Hvorfor tas ikke disse
mulighetene i bruk i skolen? Og hvorfor opplever lærere dem som
forstyrrende for undervisningen?"
Det over er fra
forordet til boka "Smart læring" av Arne Krokan (Fagbokforlaget 2012).
Vi trenger input og erfaring. Les boka og blogg.
Tror
du at du lærer best og mest, blir kompetent i det digitale
kunnskapssamfunnet, ved å sitte alene og lese pensum? I beste fall får
pensum deg til å jakte på annet interessant stoff og nye sammenhenger.
La oss si at du oppdager noe spennende, "ser" "ting" på nye måter, får
ideer til opplegg og anvendelser i skolen. Da kan jeg, de andre
Norsk2-studentene, Norsk2-lærerne og alle andre lære av deg. Hvis du presenterer dine nyvinninger i bloggen. Det er det stadig flere av dere som gjør - bedre og bedre.
Det viser bare at de som har tatt den avgjørelsen ikke er oppdatert i sitt eget yrke.Synes egentlig dette bare viser hvordan enkelte skoler tar tak i problemet på feil måte. Du får ikke noen til å slutte med noe ved å nekte de å bruke det. Da oppnår du motsatt effekt. Du oppnår effekt ved forebyggende holdningsskapende arbeid. Gå i dialog med elevene å lær dem å bruke de sosiale mediene på riktig måte. La elevene bli ansvarlige. Det vil de vokse på.
SvarSlettDe første du nevner burde nok oppdatere seg på Smart læring. Inkludere, gi ansvar, være sammen i læringsarbeidet - for å lære best mulig. Hvordan kan det være annerledes? Jeg bifaller dine holdninger.
Slett