lørdag 27. oktober 2012

Blogging og mobbing

Høst av Oskar Bodøgaard. Bodøsjøen skole
Forrige uke var blogge-aktiviteten laber, denne uka har mange av dere vært aktive. Det betyr flere gode kandidater til ukas blogg, men Linda sin studieblogg får utmerkelsen for både kvantitet og kvalitet. Hun har den siste uka skrevet fire innlegg: to om programvare dere har blitt utfordret på (Scribus og Photo Story 3) og to om skriving og skriveglede. Stikkord er dialog, samarbeid, prosess, respons, kontekst, autentisitet. Tekstene avslører kyndighet og klokskap.

Mange har publisert gode innlegg.  Guro klarer med ”Bibliotek vs. elektroniskbibliotek” på en utmerket måte å vise kvalitetene ved boka som fysisk objekt og biblioteket som møtested. Innlegget utløste også mange gode kommentarer. Det er heldigvis ingen fare for at papirboka eller bibliotekhusene forsvinner. I Bodø får vi snart nytt bibliotek. I tillegg til boksamlingene blir det også et multimediatek. 

Denne gangen stiller jeg som krav at den gode kommentaren skal være tatt imot. Beape har mange oppklarende kommentarer i andres blogger og er flink til å svare på kommentarer i egen blogg.  Ukas kommentatorer er alle de som har deltatt i diskusjonen hos Beape om ”Digital mobbing”: Guro, Kristine Josefine, Linda, Silje T, Ina F og selvfølgelig Beape. Flere etterlyser mer om nettmobbing i lærerutdanninga. Beape linker til gode nettressurser. Der er det blant annet mange filmer som går rett på og rett hjem hos både elever og foreldre. Kommentarene viser at dere kan så mye godt om emnet at med god tilrettelegging og litt hjelp ville dere i grupper kunne ha laget meget gode opplegg til foreldremøter om emnet. Slike gruppeoppgaver brukte vi i ”IKT og læring 1”, og det studentene fikk til var imponerende. Studentene ønsket seg bare noen foreldre de kunne kalle inn. Kan vi få til noe lignende på "Norsk 2" dette studieåret?

4 kommentarer:

  1. Kom litt sent igang denne uka på grunn av mye arbeid. Har tatt opp tråden med mobbing i min blogg. Se Etisk kortstokk.

    http://jonntore.blogspot.no/2012/10/etisk-kortstokk.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sjekket kortstokken din og kommentert den. Meget godt initiativ.

      Slett
  2. Det høres veldig spennende med gruppeoppgaver hvor vi kan lage konkrete opplegg, som for eksempel til foreldremøter. Jeg synes ofte det er lettere og jobbe med oppgaver hvis man har en konkret målgruppe, samtidig som man får erfaring med å skape/planlegge noe som er høyst relevant i læreryrket. Jeg savner generelt oppgaver som retter seg mot foreldre (selvsagt med fokus på elevers læring og utvikling), noe jeg synes vi har hatt lite av tidligere i studiet. Jeg er absolutt positiv til slike gruppeoppgaver, kanskje på nyåret?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg snakker med Marit og så planlegger vi det på 5. samling. Da kan vi diskutere konseptet på 4. samling og bli enige om hvordan vi gjør det, hva dere skal forberede osv.

      Slett