torsdag 15. januar 2009

Blogging i norsktimene

Eksempler på digitale kompetansemål som kan innfris gjennom ulike typer bloggearbeid:

  • bruke datateknologien til å arkivere og systematisere tekster
  • bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster
  • hente, vurdere og anvende fagstoff fra digitale kilder i muntlig og skriftlig arbeid
  • vurdere og gi tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner (VG2)
  • gi konkret, nyansert og relevant tilbakemelding på andres muntlige presentasjoner (yrkesfag: etter påbygging)

Blogging vil også muliggjøre dekning av diverse andre norskfaglige kompetansemål. I tillegg vil elevene opparbeide seg kompetanse i den grunnleggende ferdigheten å kunne bruke digitale verktøy.

Fra http://www.vgskole.no/teachers/norsk/generelt/blogging.php

mandag 12. januar 2009

IKT og norsk

Mye av det vi tenker oss her er nokså selvfølgelig?
Tekstkompetanse er et sentralt begrep i læreplanene, og omfatter også elektroniske tekster. Det innebærer evne til å produsere slike tekster, og en grunnleggende forståelse for hva som er spesielt med elektroniske tekster/hypertekster.
Vi starter ikke med å lage hypertekstdokumenter, vi starter med å lære elevene tekstbehandling (i hvert fall i 5. klasse, kanskje tidligere?)
Tekstbehandling egner seg ypperlig til prosessorientert skriving.
Olga Dysthe er blant de som mener at undervisningen i norsk skole er monologisk. Det som tilsynelatende er en dialog mellom lærer og elev, er en monolog hvor elevene i beste fall fyller inn tomme hull i lærerens framstilling. Dysthe kaller dette monologisk dialog.

Pc-en kan være et nyttig verktøy for å fremme læring gjennom skriving. Mening blir skapt gjennom interaksjon. Forståelse blir skapt i samspillet mellom elever og lærer mens de snakker og lytter og leser og skriver. Jeg deler Vygotskys forståelse av læring som både kognitiv og sosial, og hans syn på at språket er både en individuell kognitiv prosess og en kommunikasjonsprosess. Det betyr at mening blir skapt i et fellesskap, og at optimalt læringspotensiale er avhengig av et samspill mellom disse to prosessene.

(Olga Dysthe i Det flerstemmige klasserommet.)


Skriftens permanens er et problem når teksten er skrevet med penn eller blyant, med et tekstbehandlingsprogram kan du i alle tekstens faser gå inn og flytte, forandre, slette, legge til. Det gjør det mulig å hele tiden forbedre. Du kan kopiere fra andre dokumenter, supplere etter hvert som nye opplysninger dukker opp.

Tekstbehandlingsprogrammene er laget med tanke på samarbeid og deling av dokumenter. Bokmerker og hyperlenker kan gjøre det lettere for mottakeren å navigere i dokumentet. Merknader kan brukes til å gi respons.

Fra læreplanen (LK06): ”Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster.”

Tekstbehandling er selvfølgelig det viktigste IKT-redskapet i norskfaget. I læreplanen (LK06) fremheves at elevene skal rustes i møtet med informasjonssamfunnet. Internett tilbyr et grenseløst mangfold av informasjon. Elevene opplever nettet som spennende og fascinerende. Fremtredende på Internett er uforutsigbarheten. Du finner ofte noe annet enn det du begynte å lete etter. Informasjonsinnhenting er naturlig for å finne stoff å skrive om. Fra læreplanen: ”Bruke bibliotek og digitale informasjonskanaler på en målrettet måte”. Altså vil det være viktig å utvikle gode søkestrategier, vite forskjell på kataloger og søkemotorer, lage lenkesamlinger.
Til dette hører et bevisst forhold til bruk av kilder og kildekritikk. Fra læreplanen: ”Bruke tekster hentet fra bibliotek, Internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte teksten og referere til benyttede kilder.”

I boka "IKT og norsk - norsk for ungdomstrinnet" ser IKT-menyen slik ut:
  • skrivestua: bruk av tekstbehandling, også til hypertekst, prosessorientert skriving, samarbeidsskriving, si det med bilder, tegneserier
  • biblioteket: søk på Internett med nettleser, søketeknikker

  • posten: epost og diskusjonsgrupper

  • visningsrommet: tekstdokumenter, multimediale presentasjoner (powerPoint) og nettsider

  • treningssenteret: tastaturtrening, hurtiglesing, mengde-/styrketrening med pedagogisk programvare

  • spillehallen: eventyrspill og andre spill

mandag 22. september 2008

Språkrådet

Språkrådet er statens fagorgan i språkspørsmål. Rådet forvalter rettskrivningen i nynorsk og bokmål og følger med på hvordan språket utvikler seg. De arbeider for at IKT-produkter skal bygge på norsk tekst og tale.

Språkrådets nettside (http://www.sprakradet.no/) tilbyr mange læringsressurser, eksempelvis ordlister, pedagogisk programvare (lek og lær) og nettkurs i nynorsk. Under skolesider finner du linker til mange andre nettressurser for norskfaget.

Slik ser menyen ut.

tirsdag 9. september 2008

Særskriving

"Særskriving kalles det når flerleddete uttrykk skrives atskilt (i dag); sammenskriving kalles det når flerleddete uttrykk skrives i ett (hentesveis). Sammensatte ord (som hentesveis og løsnese) skal ikke ha mellomrom i norsk. Mange tror at orddeling er det samme som særskriving.

Feilaktig særskriving av sammensatte ord (hals pastill) brer dessverre om seg og er en gjenganger i språkspørrespalter og diskusjonsgrupper på Internett. Enkelte kaller dette for orddeling (f. eks. Astronomer mot orddeling), men det er noe helt annet; orddeling er når man deler et ord ved linjeslutt.

lørdag 20. oktober 2007

Bildefortelling med Photo Story

Christine har et innlegg om Photo Story 3. Det er et lettbrukt og anvendelig program, også i "småskolen". Her er ei bildefortelling jeg har laget. Se også innlegg i min blogg om digitale mapper.

At film/video kan presenteres i blogg gir mange muligheter til kreativ utfoldelse, men ikke uten bevisst ansvarlighet. Cecilia har et innlegg i sin IKT-blogg om en elev som måtte betale oppreisning til læreren sin.

Læring med IKT

Cecilia ledet meg til en artikkel på digi.no der jeg fant et debattinnlegg med mening:

… "det er fint å kunne litt hoderegning, og såkalt overslagsregning er noe man jobber med i grunnskolen. Men likevel er det slik at vi bruker kalkulatorer eller MatCad og tilsvarende i samfunnet og i skolen. Verktøyene vi bruker avspeiler tida og kulturen vi lever i. Tilbake til kuleramma (som jeg hadde da vokste opp på 60-tallet) og regnestaven (som jeg hadde på Eikeli gymnas på 70-tallet)? Neppe.

En del av dere … vil også hive ut tekstbehandleren fordi det er så flott med blyant og viskelær, eller – kanskje litt mer avansert, kulepenn og korrekturlakk. Det er ikke slik vi i vår kultur utvikler tekster, alene eller sammen med andre.

Som norsklærer bruker jeg ikke tid å lære dem tekstbehandlingssystemer, de kan bruke Word, OpenOffice, Google Docs. Hvilket spiller ingen stor rolle. Men de skal bruke det til å utvikle tekster ("stiler", blogger, wikier osv osv.)

Akkurat nå skriver jeg i digi.no, og det er en form for nettbasert kommunikasjon mellom oss som bruker en del av tida på digitale medier. Det er også for skoleverkets del en klar bevegelse fra statiske lærebøker til dynamiske nettressurser. Forlagene er glade for alle som ønsker at digitaliseringen skal stoppe opp, at datamaskinene forsvinner fra skolen, og den trykte lærebokas dominerende stilling opprettholdes. Noen elever synes også det var bedre før, da en kunne pugge fra s 20 til 40 og score godt på de 5 spørsmålene en fikk. Kunnskapssamfunnet er i så måte mer komplisert og krevende, og gjør at en må utvikle andre ferdigheter enn de som var viktige i forrige årtusen" …

Leif H sitt innlegg Ludditter??

mandag 15. oktober 2007

Elise Seip Tønnessen om barns medievaner

Når voksne, også medieforskere, uttaler seg om barns medievaner, er det gjerne med rynket panne, styrt av bekymring for medienes virkninger og behovet for å beskytte barna. Slik ser ikke Elise Seip Tønnessen ut. Snarere har hun et åpent og interessert blikk for alt det nye. Vi lurer på om hun ikke deler den allmenne bekymringen.
- Det ligger vel i mors og bestemors roller å være litt bekymret, men jeg synes disse barna og ungdommene stort sett er fornuftige og veltilpassede i sin mediebruk. Mest bekymret er jeg for datavegrerne, de som melder seg ut. Det blir så mye de ikke kommer til å følge med på.

- Hva med guttenes voldsspill?
- Guttene forteller meg at de ikke spiller disse spillene fordi det handler om vold, men fordi det er mye strategi her. På mange måter er det parallelt med sjakk.
Vi vil nødig gi slipp på bekymringen og spør om de nye mediene er bra for barna.
- Det er ikke mitt perspektiv, men man må gjerne svare på slike spørsmål likevel. Jeg får svare med et motspørsmål om hva som bra for voksne. Er f. eks. Dagsrevyen bra for mannfolk?

Et annet aspekt er hvordan de nye mediene påvirker forholdet mellom generasjonene og forholdet mellom lærer og elev, når barna lærer stadig mer av jevnaldrende.
- Til en viss grad har de lært noe om data av pappa, men ingen har lært noe av mamma, forteller Elise Seip Tønnessen.

- Nye læreplaner legger stor vekt på digital kompetanse. Blir skolen en baktung sinke her, eller er det bra at den står for en motvekt?
- På et vis skal skolen gi barna noe helt annet. Skolen skal stå for tradisjon, men samtidig ifølge planene forberede elevene på framtida. Når det gjelder å ta i bruk nye medier, blir skolen en sinke. De har hatt dårlig utstyr, masse regler og bruker pc-ene til mye enklere operasjoner enn særlig guttene gjør hjemme, mest som leksikon og skrivemaskin. Det er riktignok stor forskjell fra klasse til klasse, men mange lærere syns det er tryggest å holde seg unna. Jeg vil heller si at elevenes kompetanse er et kjempegodt utgangspunkt for å praktisere tesen om at man lærer så lenge man har elever.

De nye mediene har fått stadig flere muligheter til å spille på sterk sansestimulering. Vi lurer på om overgangen fra skriftkultur til elektronisk kultur har brakt de unge tilbake til sansene.
- Det er jo typisk for film og fjernsyn. Men alle tekster, som jo dette også er, er uttrykk som forsøker å formidle en mening. Det er vanskelig å si hva som er verdifullt her. Da må man se på innholdssiden. Det skrevne ordet har vært en elitekultur. Nå åpnes det for at helt nye grupper kan kommunisere f.eks. ved å legge ut en video på YouTube.

- Er du ikke som gammel norsklærer bekymret for skriftkulturen?
- Enkelte ting er best egnet i skrift. Skriftkulturen er egnet til å abstrahere. Men det vil aldri være den uttrykksmåten som ligger nærmest for alle. Det er best for ungdom å mestre både ord og bilde. Etter hvert som bildet overtar, må vi jobbe med de samme kvalitetskravene der som i skrift.

- Hva med litteraturen?
- Det er påfallende at guttene som spiller mye dataspill, også lett kan lese 1000 sider om ”Ringenes herre” eller Harry Potter.

(Det over står å lese i Universitetsforlagets magasin "Klartekst" nr. 2 2007. Elise Seip Tønnessen står bak boka "Generasjon.com" og har redigert boka "Å lese i alle fag".)

mandag 3. september 2007

Mange vakre jenter med jur...

... spaserer uten noe (på). Altså planetene i rekkefølge fra sola: Merkur, Venus, Jorda, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun (og Pluto i parentes fordi fordi den ikke har planet-status lenger).

Ida Welhaven Heiberg har tatt mål av seg til å samle flest mulig metaforer til undervisningsbruk på Internett. Målet med bloggen er å synliggjøre språklig kreativitet og oppfinnsomhet blant lærere, og å få frem gode huskeregler, språklige bilder og sanger som lærerne bruker. Lærerne kan selv sende inn bidrag fra egen undervisning samt finne andres bidrag på samme sted. Nær 100 bidrag ligger nå på bloggen, som er den eneste i sitt slag i Norge.

(Fra http://www.utdanning.ws/templates/udf____15020.aspx.)