onsdag 29. august 2007

Sammensatte tekster


2 kommentarer:

  1. Takk for at du la ut linken til denne siden, Thomas! Syns det var en god powerpointpresentasjon om emnet sammensatte tekster. Men jeg ble sittende å lure på hva et av målene i norsk for 3. året på videregående egentlig innebærer: "Mål for opplæringen er at eleven skal kunne sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet". Sikter de her til det vi kan lese om på lysbildeark 11 i powerpointpresentasjonen; tekster som skifter fra f.eks satirisk modus til komisk modus? Jeg tror ikke det er det de kan ha ment. Noen som vet eller har noen andre forslag?

    SvarSlett
  2. Jeg skal ikke bedrive tolkning av læreplanmål her, men jeg tenker nokså konkret på dette. Heller format enn modus, altså overgangen fra papir til skjerm (eksempel avis), fra statiske (tekst, bilde) til dynamiske (lyd, film) uttrykk. Dette skal vi altså utvikle bevissthet om og evne til å bruke for å kommunisere best mulig i ulike situasjoner og settinger som altså krever ulike format. Det er jeg innom i innleggene Design av multimodale tekster og Er det dette vi holder på med?
    Se alle kompetansemålene i norsk med noen lenker til læringsressurser på http://skolenettet.no/lkt/TM_Laereplan.aspx?id=36376&laereplanid=1612&Visning=5&scope=ScopeLaerAns

    SvarSlett