lørdag 20. oktober 2007

Læring med IKT

Cecilia ledet meg til en artikkel på digi.no der jeg fant et debattinnlegg med mening:

… "det er fint å kunne litt hoderegning, og såkalt overslagsregning er noe man jobber med i grunnskolen. Men likevel er det slik at vi bruker kalkulatorer eller MatCad og tilsvarende i samfunnet og i skolen. Verktøyene vi bruker avspeiler tida og kulturen vi lever i. Tilbake til kuleramma (som jeg hadde da vokste opp på 60-tallet) og regnestaven (som jeg hadde på Eikeli gymnas på 70-tallet)? Neppe.

En del av dere … vil også hive ut tekstbehandleren fordi det er så flott med blyant og viskelær, eller – kanskje litt mer avansert, kulepenn og korrekturlakk. Det er ikke slik vi i vår kultur utvikler tekster, alene eller sammen med andre.

Som norsklærer bruker jeg ikke tid å lære dem tekstbehandlingssystemer, de kan bruke Word, OpenOffice, Google Docs. Hvilket spiller ingen stor rolle. Men de skal bruke det til å utvikle tekster ("stiler", blogger, wikier osv osv.)

Akkurat nå skriver jeg i digi.no, og det er en form for nettbasert kommunikasjon mellom oss som bruker en del av tida på digitale medier. Det er også for skoleverkets del en klar bevegelse fra statiske lærebøker til dynamiske nettressurser. Forlagene er glade for alle som ønsker at digitaliseringen skal stoppe opp, at datamaskinene forsvinner fra skolen, og den trykte lærebokas dominerende stilling opprettholdes. Noen elever synes også det var bedre før, da en kunne pugge fra s 20 til 40 og score godt på de 5 spørsmålene en fikk. Kunnskapssamfunnet er i så måte mer komplisert og krevende, og gjør at en må utvikle andre ferdigheter enn de som var viktige i forrige årtusen" …

Leif H sitt innlegg Ludditter??

2 kommentarer:

  1. Kjekt at du siterer teksten som jeg skrev for ganske lenge siden og hadde glemt.

    SvarSlett
  2. Leif:
    Artig at du er innom her og finner deg selv. Vi bruker norskboka.no i dette studiet. Boka er oversiktlig og god, rettet inn mot konkret og praktisk IKT-bruk.

    SvarSlett