Med det som i overskrifta kalles IKT-verktøy menes både programvare i
vanlig forstand (Scribus, PhotoFiltre, Audacity, ScreenHunter) som må
installeres på maskinen, og ”verktøy” som vi får tilgang til med en
nettleser (Prezi, Weebly).
De seks ”applikasjonene” er nyttige både privat og pedagogisk, lette å lære og gratis.
Jeg omtaler dem i omvendt kronologisk rekkefølge i forhold til når jeg tok dem i bruk – gjorde dem til ”mine” verktøy.
Prezi - the zooming presentation editor
Jeg fikk høre om Prezi første gang i april 2010. På et kurs om ”IKT i fag” fortalte Eva Nohr om presentasjonsverktøyet. Etter ei kjapp utprøving så jeg ikke potensialet.
Så, på et seminar om ”Læringsarenaer i endring – Fleksibel læring og læringskultur”, i februar 2011, fikk jeg se Atle og Geir bruke Prezi. Det ga meg inspirasjon til å lage min første ordentlige presentasjon. Endelig skjønte også jeg at Prezi er et meget potent presentasjonsverktøy.
”Prezi
is a web-based presentation application and storytelling tool that uses
a single canvas instead of traditional slides. Text, images, videos and
other presentation objects are placed on the infinite canvas and
grouped together in frames. The canvas allows users to create non-linear
presentations, where users can zoom in and out of a visual map. A path
through different objects and frames can be defined, representing the
order of the information to be presented. The presentation can be
developed in a browser window, then downloaded so that an Internet
connection is not needed when showing the presentation.”
(http://en.wikipedia.org/wiki/Prezi)
Weebly
På en wiki om digitale læringsressurser fant jeg en henvisning til Weebly.
Denne lage-nettside-tjenesten ble umiddelbart et kjært bekjentskap. 4.
februar laget jeg en god begynnelse på ei nettside, mest for å prøve ut
de funksjoner Weebly byr på.
Du kan lage nettside med blogg, med
dra-og-slipp grensesnitt, velge mellom mer enn 70 ulike design, får
hosting inkludert, og det er gratis. Jeg setter særlig pris på
bildegalleri og slides. Blogg i nettside gir mulighet for
tilbakemeldinger. Se resultatet her.
”How
many people have good information that they would like to put on the
web, but currently don't know how? Maybe it's because they don't have a
web host, maybe it's because they don't know how to write a web page and
upload it. Whatever it is, web content creation needs to get easier,
and I think this is the next step. Want a three column layout? Drag and
drop. Add Google AdWords to your site? Drag and drop. Then double click
it, and set your options from easy drop-down-menus.”
(http://en.wikipedia.org/wiki/Weebly)
Scribus
Scribus
fant jeg frem til i september 2010 da noen studenter prøvde å
”tøye” Word til det umulige. Jeg har fra tid til annen prøvd å finne et
”vennlig” program for desktop publishing. Denne gangen fant jeg det.
Scribus
egner seg til kreering av plakater og brosjyrer. Bruk en farge eller et
bilde som bakgrunn. Bilder og tekstbokser plasseres ”oppå” og kan dras
og roteres som du vil. Se eksempel her. (I dette innlegget også mer om Scribus (om installasjon og henvisning til annen blogg som er positiv til programmet)).
”Scribus
is a desktop publishing (DTP) application, released under the GNU
General Public License as free software. It is based on the free Qt
toolkit, therefore native versions are available for Linux, Unix-like,
Mac OS X, OS/2, and Microsoft Windows.
Scribus is designed for
flexible layout and typesetting and the ability to prepare files for
professional quality image setting equipment. It can also create
animated and interactive PDF presentations and forms. Example uses
include writing small newspapers, brochures, newsletters, posters and
books.
Scribus supports most major image formats including
scalable vector graphics (SVG). Professional type/image setting features
include CMYK colors and ICC color management. It has a built-in
scripting engine using Python. It is available in more than 24
languages.”
(http://en.wikipedia.org/wiki/Scribus)
PhotoFiltre
I januar 2008 ble jeg tipset om PhotoFiltre på DinSide.
Siden har dette programmet vært min beste ”venn”. PhotoFilte er, i
motsetning til mange andre bildebehandlingsprogram, intuitivt lett å
bruke.
”Programmet er meget funksjonsrikt, og har et ryddig
grensesnitt. Du har en rekke muligheter for å korrigere farger, lys,
skarphet, fjerne støv fra innskannede bilder, legge på tekst, krympe
filer osv. PhotoFiltre har også en batch-løsning som lar deg utføre
forskjellige justeringer på alle bildene i en mappe.
Jeg liker også de meget logiske høyreklikk-menyene, som gir rask tilgang til funksjoner som brukes ofte.
Du
finner også en rekke spennende og effektfulle filtre og masker, og
flere plugins kan lastes ned gratis fra utviklerens nettsider, blant
annet for korrigering av hvitbalanse og røde blitsøyne. En plugin som
endrer språkdrakt til norsk, finnes også til gratis nedlasting.”
(http://www.dinside.no/105506/photofiltre-gratis-bildebehandling)
Audacity
Audacity er et program for opptak og redigering av lyd. Det kan brukes til å lage muntlige fremføringer og hørespill.
”Audacity er et lydredigeringsprogram som kan brukes på operativsystemene GNU/Linux/UNIX, Mac OS 9/OS X og Microsoft Windows.
Man
kan gjøre enkel klipping og liming mellom flere lydspor. Man kan zoome
ut og inn på lydsporene, og hvis man zoomer langt nok inn, kan man
justere lydbølgen manuelt ned til minste detalj. Audacity har en mengde
filtere og effekter, for eksempel til å reversere, invertere, endre
hastighet og tonehøyde, frekvensfilter og støyfjerning.
Programmet
kan importere og eksportere lyd i formatene WAV, Ogg Vorbis og MPEG-lyd
(inkludert MP2 og MP3-filer, eksport vha. LAME).”
(http://no.wikipedia.org/wiki/Audacity)
ScreenHunter
ScreenHunter kom jeg over med et nettsøk en gang tidlig på 2000-tallet. Det programmet jeg hadde brukt før fungerte ikke i Windows 2000.
"Muligheten
til å ta skjermbilder er kjekk å ha. Riktignok har man i Windows
allerede muligheten til dette ved hjelp av Print Screen, men
ScreenHunter tilbyr langt mer funksjonalitet. Ved et tastetrykk på den
forhåndsdefinerte snarveisknappen (programmet må være aktivt for at
denne skal fungere), tas et skjermbilde av den typen du har bestemt.
Blant valgene av type skjermbilde finnes rektangulært område, aktivt vindu og hele skjermen."
Du velger selv om skjermbildet skal lagres som fil (bmp eller jpg) eller midlertidig på utklippstavlen før du limer det inn.
(http://www.hardware.no/artikler/programtips_screenhunter/28445)
Hvordan kan den 5. basisferdighet digital kompetanse anrike læringsarbeid med sitt mangfold av inn- og uttrykksmåter?
onsdag 5. september 2012
mandag 3. september 2012
Referat 1. samling
Onsdag 29. august
Norsk 2 har hovedvekt på IKT i norsk og lese- og skrivekunnskap.
Dagen startet med presentasjoner av både studenter og
lærere. Deretter hadde Marit forelesning om seksårsundersøkelsen, som handler
om hvorvidt seksåringer er modne nok til å begynne på skolen. Dette er en
undersøkelse vi skal gjennomføre i uke 40 ved hjelp av metoden intervju, og vi
fikk en kort innføring i dette. Vi diskuterte parvis hvilke ulike etiske
dilemmaer som kan oppstå i en slik intervjusituasjon med barn.
(Skrevet av Caroline og Guro.)
Torsdag 30. august
Det var en gang søt liten gjeng med studenter som skulle lære seg å blogge for å få bestått arbeidskrav i norsk. De bodde østenfor sol og vestenfor måne, og hadde nå reist langt og lengre enn langt for å finne frem til denne bloggverden. For å få godkjent bloggoppdraget hos kong Thomas var det tre utfordringer de måtte igjennom. De måtte lage en bloggside, de måtte skrive innlegg og de måtte kommentere andres innlegg. Det første man må gjøre for å få opprettet en blogg er å skaffe seg en Google-konto. Dette fikk heldigvis alle til. Så skulle bloggsiden opprettes, og det var her utfordringene startet. For noen av studentene gikk det kjempelett, og de laget seg noen flotte blogger. For andre var det litt mer trøbbel, men de som tok det lett gikk rundt og hjalp sine medstudenter. På denne måten fikk de alle laget sin egen blogg og skrevet innlegg. Alle kunne derfor vende lykkelig hjem til kongen som hadde gitt dem arbeidskravet.
På veien hjem tok de seg en tur i området ved Bodø elva (fra Bodin leir til Bodin kirke). På denne turen støtte de på Viggo Eide som kunne fortelle masse om Bodøs historie. De fikk høre om de mange gravhaugene, om fangeleiren i Tjønndalen og om hulveien, der det var mye trafikk fra nordsida og mot kirka. Ved bautasteinene fikk de se på ulike ting guiden hadde med seg, blant annet noe kvinnene brukte når de vevde.
Derfra gikk de videre til værstasjonen og så til ornitologhytta der fuglene blir fanget og merket før de får fly videre. Så bar ferden videre til de store steinene der de fikk høre om tilblivelsen av sinnssykehuset/asylet, og om spionasje og Selmer Nilsen. Det siste stoppet på den guida turen var Bodin kirke hvor de fikk høre om graver og hvordan noen folk før ble gravlagt under kirka. Etter denne lange, fine historiske turen var de så sultne at de gikk innom Peppes pizza. Der spiste de seg så gode og mette at de måtte rulle hjem til kong Thomas for å rapportere om resultatet av blogginga.
(Skrevet av Stine og Trine.)
Fredag 31. august
I dag begynte vi med å samtale om turen vi gjennomførte til Bodøelva i går. Vi gjennomgikk hvilke poster vi var innom, og hva vi husket fra dette. Etterpå snakket vi om hvordan vi kan knytte en slik tur opp mot det norskfaglige, og hvordan vi kunne forsvare en tur ved hjelp av LK06. Deretter jobbet vi i grupper, og snakket om hvordan vi kunne bruke en slik tur i forhold til ulike deler av LK06.
Dagen fortsatte med gjennomgang av hvordan vi skal
gjennomføre 6-årsundersøkelsen, og vi jobbet to og to sammen med å øve oss på å
være intervjuer. Etter lunsj fortsatte vi med å snakke om utfordringer i
forhold til dette intervjuet. Utfordringer vi diskuterte var blant annet:
- Hva hvis eleven ikke forstår hva du mener med ”å rime”?
- Hva om eleven kan skrive ord, men ikke kommer på hvilke ord han kan skrive?
- Hvordan holde samtalen gående mens du skriver? Må du det?
- Skal man rette på elevene hvis de leser eller skriver feil?
Dagen ble avsluttet med gjennomgang av pensum og
arbeidskrav, der frist for første innlevering, presentasjon av oss selv, er 9. september.
(Skrevet av Anniken J og Susanne.)
lørdag 1. september 2012
Bloggetips
Legg opp en "gadget" med "Recent comments" (som du endrer til "Siste kommentarer). Da er det lettere å følge med på kommentarene du får. Plasser den nokså høyt slik at du ser den til høyre når du er i bloggen din. Se min blogg.
Tilsvarende gjør blogglista at vi kan følge med på hverandres skrive-/publiseringsaktivitet. Den fyller vi alle opp etter hvert som vi får adressene til de andre norsk2-bloggene.
Tilsvarende gjør blogglista at vi kan følge med på hverandres skrive-/publiseringsaktivitet. Den fyller vi alle opp etter hvert som vi får adressene til de andre norsk2-bloggene.
fredag 31. august 2012
Komme i gang med blogging
Du kan blogge om hva du vil, bare det passer i ”ramma” vår –
altså norsk2-studiet. Føler du deg til å begynne med litt engstelig og fattig i
ånden, kan du med Google søke på ”blogging i norskfaget” eller ”blogging i skolen”
(og tilsvarende). Du vil nokså sikkert finne noe interessant som du lar sige
inn før du skriver ditt innlegg om blogging (med linker til det som trigget
deg). I faglitteraturen du skal lese vil du også finne mange innganger til
blogging som læringsaktivitet. Les side 99 - 111 i noRskbokA.no umiddelbart. I mine blogger IKT i praktisk pedagogikk, IKT i fag og IKT i læring vil du
kanskje kunne finne noe forløsende. Jeg foreslår altså at du skriver et innlegg
om blogging som verktøy for tekstskaping og autentisk skriving.
Et innlegg med bilde(r) fra turen vår torsdag burde være en
takknemlig oppgave.
Etter hvert som du leser og blogger og leser i blogger bør
innfallene strømme på. Jeg ser frem til å lese dine refleksjoner om temaer
knyttet til norskfaget og bruk av IKT. Men, ei god fortelling ledsaget av bilde(r), kan vi alle glede oss over.
Spørsmål om og tips til blogging (generelt eller hvordan gjøre hva i blogger) hører med og gjør oss til bedre bloggere.
Spørsmål om og tips til blogging (generelt eller hvordan gjøre hva i blogger) hører med og gjør oss til bedre bloggere.
Du skal før neste samling ha minst fem innlegg i bloggen
din. I tillegg skal du kommentere fem innlegg i fem (forskjellige) av de andre
norsk2-bloggene. Du skal selvfølgelig svare på kommentarer du får i din blogg.
torsdag 30. august 2012
Blogging, språk og refleksjon
Norsk2-studenter høsten 2012: Les mine innlegg Språk og blogging og Blogg til refleksjon og læring.
Ta også en kikk på "tegnefilmen" i innlegget IKT-fremtiden starter nå.
Noe å tenke på? Noe å blogge om?
Ta også en kikk på "tegnefilmen" i innlegget IKT-fremtiden starter nå.
Noe å tenke på? Noe å blogge om?
lørdag 26. februar 2011
Her og der
For tida er jeg mest aktiv på bloggen "IKT i fag" (http://iktifag-thomas.blogspot.com/). Dette fordi jeg bruker denne bloggen i et nytt studium. Det jeg blogger om der kan være like interessant og relevant her - altså i denne bloggen. Så derfor - ta en kikk der.
mandag 4. oktober 2010
Sammensatte tekster
"Sammensatte tekster er ett av hovedområdene innenfor norskfaget i skolen. Gjennom arbeid med tekster som kombinerer skrift med bilde, lyd og/eller levende bilder som blant annet inkluderer digitale ferdigheter."
Avsnittet over er fra omslaget til boka "Sammensatte tekster" med undertittelen "Arbeid med digital kompetanse i skolen". På bokas nettsted (http://www.sammensattetekster.no/) "kan man lese mer og hente materiale og inspirasjon til arbeid med egne sammensatte tekster."
Ei anna bok heter "Sammensatte tekster, barns tekstpraksis". Denne boka "tar blant annet for seg begrepene multimodalitet og literacy som nøkler til den meningsskapingen som foregår når barn opplever og skaper sammensatte tekster." Den "presenterer en rekke studier av barns omgang med slike tekster fra barnehagen til ungdomstrinnet." og "gir et bredt utsyn over den tekstkulturen dagens elever befinner seg midt i, og reflekterer over hvordan den fungerer i skolen."
Avsnittet over er fra omslaget til boka "Sammensatte tekster" med undertittelen "Arbeid med digital kompetanse i skolen". På bokas nettsted (http://www.sammensattetekster.no/) "kan man lese mer og hente materiale og inspirasjon til arbeid med egne sammensatte tekster."
Ei anna bok heter "Sammensatte tekster, barns tekstpraksis". Denne boka "tar blant annet for seg begrepene multimodalitet og literacy som nøkler til den meningsskapingen som foregår når barn opplever og skaper sammensatte tekster." Den "presenterer en rekke studier av barns omgang med slike tekster fra barnehagen til ungdomstrinnet." og "gir et bredt utsyn over den tekstkulturen dagens elever befinner seg midt i, og reflekterer over hvordan den fungerer i skolen."
søndag 19. september 2010
På jakt
På jakt, ikke etter ryper, men for å finne høstens siste turorienteringsposter. Tolv røde og hvite skilt ga klipp med ulik fasong på kortet, både kløver og hjerte. Den største beholdninga er alltid naturens farger og former. Rypebær er blant mine favoritter.
onsdag 15. september 2010
tirsdag 14. september 2010
Et lite blogge-eventyr
Det var en gang femten tupper som skulle til bloggers for å gjøre seg fagre og kloke. Turen startet på lærerutdanninga i Bodø. På veien møtte de selvfølgelig et troll. Han skulle utsette tuppene for mange prøvelser, men var også til hjelp når noen av de verste hindrene skulle forseres. Langt om lenge var målet i sikte – en egen blogg. Der skal de, hver for seg, gjøre seg både lekre og interessante.
Med alle femten på blogglista si er trollet svært fornøyd med tuppene. Så vil det vise seg hva de lærer.
Med alle femten på blogglista si er trollet svært fornøyd med tuppene. Så vil det vise seg hva de lærer.
Abonner på:
Innlegg (Atom)