torsdag 23. oktober 2014

Naturen som klasserom

I går var det et innslag i Dagsrevyen 21 (Norge i dag) om naturen som klasserom. Se reportasjen her.

Noe noen smarte har sagt om læring:
Det vi må lære før vi kan gjøre det, det lærer vi ved at vi gjør det. (Aristoteles)
Jeg elsker å lære, men hater å bli undervist. (Winston Churchill)
Jeg hører og glemmer. Jeg ser og husker. Jeg gjør og forstår. (Konfucius)

Hele kroppen trengs for å lære
Øyet kan se og øret kan høre, men hender vet åssen
det kjennes å berøre. Huden vet best når noen er nære
– for hele kroppen trengs for å lære.
Hjernen kan tenke og kanskje forstå, men føtter vet åssen
det er å gå. Ryggen vet åssen det kjennes å bære
– for hele kroppen trengs for å lære.
Hvis vi skal lære noe om vår jord, så hjelper det ikke
med bare ord. Vi må komme det nære
– for hele kroppen trengs for å lære.


2 kommentarer:

  1. Godt innlegg,Thomas.
    Jeg er veldig tilhenger av å få barna ut i naturen for å lære. Ikke bare får de bruke alle sine sanser. De får også frisk luft og bevegelse, som jeg ser alt for lite av i dagens skole.
    Flotte og viktige sitater!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Opplevelse først - så læring.
      Lenke til "Opplevelser er utgangspunkt for barns læring": http://www.goboken.no/Mine-forste-fakta/Hvorfor-faktaboeker/Opplevelser/
      Lenke til "Om ”Å ta vare på opplevelsene” i arbeidet med å gjøre barn og unge fortrolig med og glad i natur": http://www.naturliv.no/haslestad/opplevelse.pdf

      Slett