torsdag 30. oktober 2014

Blogg-perler

Jeg har nå igjen lest og kommentert det meste i alle norsk2-bloggene. De fleste er godt inne i og befinner seg vel i bloggosfæren.  Det å lese dere har gitt fine opplevelser og god læring. Her følger ett eksempel fra hver av bloggene (i rekkefølge slik blogglista mi så ut torsdag 30. oktober klokka 12:00):

Kine-Mariell om bildefortelling som gir motiverte elever.

Tanja for tips til arbeid med kildekritikk – og Ikkepedia.

Stig Anders for samsvarsbøyning: "Barn som begynner på skolen i dag har helt sikker vært borti en masse barnebøker som er rikt illustrerte" … De fleste skriver ikke den siste e-en.

Veronica for blogg i undervisninga fra Senter for IKT i utdanningen.

Maria for Scribus-omtale og god plakat med QR-koder. Det integrerer det sammensatte og multimodale på så mange måter. For eksempel QR-kode til en film på NRK Super.

Kristin for å være en utmerket blogger eksemplifisert med innlegg om blogging, Padlet og Plakat. Kristin om blogging: "Det har vært mye å hente via andres kunnskap. Noen har lagt ut informasjon og veiledninger til hvordan man kan løse ulike digitale problematikker, og mange ulike lenker med norsk- og digitalfaglig innhold er delt. Vi har også fått ta del i hverandres erfaring. Det har også vært fokus på emner som nettvett, læreplaner, politikk, emner som har fått oss til å reflektere over yrket vi skal inn i. At vi i tillegg har blitt kjent med nye programmer som Scribus, Padlet, PhotoFiltre etc., har gitt nye innfallsvinkler også til bloggingen." Så bra om deling.


Elisabeth E for gode, innholdsrike tekster der den om at det ikke er nødvendig med en datamaskin til hver elev nevnes spesielt.

Ane for et glimrende innlegg om blogging med en treffende illustrasjon.

Reidar for innlegg om Supernytt og kreative bilder til/på plakaten.

Jeanette for inspirerende innlegg og video om omvendt undervisning.

Trine N for å presentere eTwinning med alle mulighetene for autentisk samlæring og IKT-bruk et slikt samarbeid kan gi.

Solveig for spennende vinkling til faglesing – nemlig risikosport. Det å lese, tolke, snakke om og forstå sammensatte tekster er viktig i alle fag.

Erling for å ha "oppdaget" digital didaktikk – to ord som hører naturlig sammen. Vi skal ha fokus på denne didaktikken i vårsemesteret.

Inger Helen for konnektivismen som hun presenterer så godt i en slags kontrast til lærerutdanningens ulike forståelser av læring.

Una for ei flott fortelling om autentisk bruk av bildefortelling knyttet til hva som hører hjemme i naturen og ikke. "Det hele gikk nærmest smertefritt, og elevene fikk reflektert gjennom hva de gjorde på turen og hva de hadde lært." Bedre kan de ikke bli.

Ingvild for den begeistring hun uttrykker over møtet med Padlet i motsetning til strevet med Scribus. Hva er det hun egentlig forteller oss?

Sigrid for skyer på bilde fra tur og av ord.

Guro for fortellinga om "når skriftformingsboka har blitt fienden". Her er både egne og andres erfaringer med skrivingens utfordringer.

Katarina for flere gode tips: GoStudyIt og bruk av YouTube i stedet for læreboka.

Ingrid for god fortelling om gutten som endelig lykkes med å skrive – på pc.  

Brian for god tekst om utvikling av elevens multimodale kompetanse.

Elisabeth S som i fortellinga om sin skolegutt får frem hvor viktig det er med konsentrasjon. Vi lærere må ta inn over oss at mye av det vi tilbyr i skolen er så lite elevinvolverende at særlig de minste mister konsentrasjonen.

Keilinn om naturen som arena for inspirasjon og læring.

Evy-Ann for å adressere et aktuelt tema – "SMS og rettskriving". Små kryp og store fortellinger er også inspirerende.

Trine S for frukter/bilder fra turlivet.

Mariann for inspirerende bokstavlære I naturen.

Charlotte for digital ABC i PowerPoint og pragmatisk tilnærming til sammensatte tekster på nettet/i nettaviser.

Marthe for sitt første innlegg.


torsdag 23. oktober 2014

Naturen som klasserom

I går var det et innslag i Dagsrevyen 21 (Norge i dag) om naturen som klasserom. Se reportasjen her.

Noe noen smarte har sagt om læring:
Det vi må lære før vi kan gjøre det, det lærer vi ved at vi gjør det. (Aristoteles)
Jeg elsker å lære, men hater å bli undervist. (Winston Churchill)
Jeg hører og glemmer. Jeg ser og husker. Jeg gjør og forstår. (Konfucius)

Hele kroppen trengs for å lære
Øyet kan se og øret kan høre, men hender vet åssen
det kjennes å berøre. Huden vet best når noen er nære
– for hele kroppen trengs for å lære.
Hjernen kan tenke og kanskje forstå, men føtter vet åssen
det er å gå. Ryggen vet åssen det kjennes å bære
– for hele kroppen trengs for å lære.
Hvis vi skal lære noe om vår jord, så hjelper det ikke
med bare ord. Vi må komme det nære
– for hele kroppen trengs for å lære.


fredag 17. oktober 2014

Padlet

Under ser du Padlet-en Grunnleggende ferdigheter. På den skulle dere studenter på Norsk 2 i grupper legge inn (minst) to oppslag per gruppe. Det mangler noen.



Til Padlet-oppgaven hørte også at du skulle lage din egen Padlet. I bloggen din skal du invitere andre til å skrive i/på den. Du finner kode (under Share/Export) som gjør at du kan bygge Padlet-en inn (embed) slik jeg har gjort over.

onsdag 8. oktober 2014

Pedagogisk bruk av blogger

Nå har jeg lest alle innleggene og alle kommentarene i de 23 norsk2-bloggene jeg har adressen til. Jeg har kommentert de aller fleste innleggende. Noen skriver om og kommuniserer skriveglede. Det gir meg leselyst. Enkelte tekster er åpne og undrende og inviterer leseren til refleksjon. Alle skriver positivt om turen på forrige samling (oppdrag Breiva) og de pedagogiske muligheter slike utflukter med undersøkelser, dokumentasjon og produksjon gir. Fine, kreative bilder viser dette. De som kommenterer det, mener blogging i skolen kan gi skriving mening gjennom autentisitet og publisering. Flere skriver om nettoppdragelse (nettvett, opphavsrett og personvern). Andre poengterer hvordan bruk av blogg kobler digital kompetanse til læring i fagene. Noen få nevner delekultur. Så godt som ingen (?) skriver noe om hvordan formatet, bloggen med egentilpasset mal, layout, bilder og videoer eventuelt kan trigge uttrykksglede og behov.

Å blogge er å skrive seg selv. Betyr det at en personlig fortellerstemme helst bør være til stede? I en fagblogg vil fagligheten ofte tvinge oss til å bli beskrivende og forklarende. Det er spennende å lure på hva slags skrive- og lesetrening blogging gir oss. Har kommentarene utviklet seg til gode diskusjoner? Er det i så fall kvaliteter i innlegget eller konstruktive kommentarer som har utløst ordskiftet? Hva skal til for at bloggen skal bli et godt læringsverktøy for deg (dette semesteret)? Hvilke rammer vil du har for dine elevers blogging?

Orskyen er laget av teksten under. Den er fra Wikipedia om pedagogisk blogging.

"En blogg kan være individuell, satt opp for en avgrenset gruppe eller for en hel skoleklasse. Denne publiseringsformen kan enkelt tilpasses individuelle behov. De ulike bloggløsningene har alle enkel publisering og kommentering som fellesnevner, noe som bidrar til å senke terskelen for aktivitet. Det at bloggene publiseres på webben fører dessuten til en bevissthet om at man skriver for en mottakergruppe, noe som er et viktig skille mellom blogger og papirbaserte dag- eller prosjektloggbøker.

De aller fleste systemene for publisering av blogger har integrerte verktøy for tilbakemelding, automatisk arkivering, enkel kategorisering, samt effektive metoder for å knytte innhold fra ulike logger til hverandre. Dette gjør blogger velegnet for å presentere og diskutere faglig innhold gjennom semesteret. Samtidig legger det grunnlag for en åpen informasjonsutveksling der en gruppe på en enkel måte kan skape et kunnskapsnettverk med tette bånd innad, samt forgreninger utad der de enkelte deltakerne finner dette hensiktsmessig.

Blogger forutsetter aktive brukere i produsentrollen, og er normalt knyttet til én eller et lite antall personer som legger inn poster på en nettside. Mye tyder derfor på at disse kommunikasjonsløsningene kan være godt egnet for differensierte opplegg, der deltakerne kan delta på ulike nivå, men samtidig ha innsyn i hva andre holder på med.

Blogger kan benyttes i kombinasjon med en wiki, og tilbyr da en fleksibilitet som er godt tilpasset nettbaserte læringsressurser. Ulike deler kan enkelt knyttes sammen ved hjelp av hyperlenker der nye noder og lenker mellom nodene føyes til gjennom en kollektiv prosess. Dette gir også interessante muligheter for utvelgelse: En artikkel med interessant innhold blir raskt lenket til, noe som er et konkret uttrykk for innholdets aktualitet og/eller betydning innenfor et fellesskap."

(Fra Wikipedia)